Met raamspellen eenzaamheid doorbreken

Yukali Wennekes (23 jaar) volgde trainingen in Los Angeles om professioneel danseres te worden, toen door corona de wereld in lockdown ging. Ze reisde terug naar Nederland, volgde af en toe een dans- of muziekles en deed wat klusjes. ‘Ik had het er met mijn nichtje over dat ik graag iets wilde bijdragen aan de situatie. Hoe kan ik mensen helpen, ondanks dat ik niet in de zorg werk of in mijn directe omgeving hulp kan bieden? Toen kwam via social media de oproep voor #boterkaaseneieren voorbij.’ 

 

Verbinding via muziek

10,000 HOURS, de stichting die het #ookditismdt project #boterkaaseneieren organiseerde, bereikt jongeren op een bijzondere manier. Directeur en programmaleider Reinoud Beimers licht het toe: "We zetten de netwerken en kanalen van festivalorganisaties en artiesten in. Dat werkt ontzettend goed. Op die manier werven we online soms wel 500 tot 600 jongeren binnen 24 uur. Die brengen we naar zorglocaties in Nederland, waar zij samen met bewoners klussen. Denk aan tuinonderhoud, behangen, net wat nodig is. Tegelijkertijd bouwen we een minifestival op met professionele decorstukken en apparatuur. Aan het einde van de dag vieren de jongeren met de bewoners een feestje."

"Middels het netwerk van muziekfestivals brengen we jongeren in verbinding met kwetsbare doelgroepen" 

 

Raamspellen

Na de coronauitbraak heeft Reinoud samen met zijn team gekeken hoe ze zich konden blijven inzetten met inachtneming van de RIVM-maatregelen. "We hebben de verzorgingshuizen waar we normaal met de jongeren komen gevraagd wat zij nodig hadden. Dat bleek het doorbreken van verveling en eenzaamheid te zijn. Eenzaamheid is eigenlijk altijd al het centrale thema van al onze activiteiten. Het is een van de grootste maatschappelijke noden. We hebben gezien dat we daar met muziekliefhebbers wezenlijk iets aan kunnen doen. We moesten nu twee dingen anders doen: individualiseren en digitaliseren. Waar we voorheen met grote groepen naar een zorglocatie gingen, moesten we nu jongere en oudere 1-op-1 matchen. Ook moesten we de trainingen voor jongeren online aanbieden, om hen de benodigde competenties te leren." 

"Via een Zoom-sessie nam ik deel aan een brainstorm. Ik kreeg tips en we wisselden ideeën uit. Ik vond het fijn om op deze manier contact te hebben met de organisatie en andere jongeren die deelnamen aan het project" 

 

Festivalnetwerk

Samen met samenwerkingspartner ID&T (eigenaar van festivals als Sensation, Mysteryland en Awakenings) kwam de stichting tot het project #boterkaaseneieren. 15 à 20 grote festivals schakelden hun netwerk in om jongeren als Yukali te bereiken. "Ik ben een groot muziekliefhebber. In de zomer bezoek ik zoveel mogelijk festivals, bijna elk weekend wel. Ik was er zelf nog niet aan toegekomen om actie te ondernemen, dus dit project kwam als geroepen. Het was precies wat ik graag wilde doen: eenzame ouderen een dagje vergezellen," Yukali Wennekes. 

 

Boter, kaas en eieren

"Toevallig werd ik gekoppeld aan een dove dame op leeftijd. We hebben toen verschillende raamspellen als boter kaas en eieren, vier op een rij en kamertje verhuren gespeeld. Boter kaas en eieren verloor ze steeds. Ik kende het ‘trucje’ om te winnen. Maar ik mocht haar ook niet laten winnen," lacht Yukali. "Ik vond het superleuk om te doen. Later ga ik nog een keer terug om de ramen te lappen." 

 

Impact

Reinoud: "Ik heb respect voor alle jongens en meiden die uit hun comfortzone zijn gestapt en samen met ons iets nieuws hebben geprobeerd. We hebben jongeren met #boterkaaseneieren een tool gegeven om iets simpels en concreets te doen. Zo konden ze op een creatieve manier verschil maken in een tijd waarbij sociaal isolement op de loer lag. Alle ontmoetingen met ouderen waren voor zowel jongere als oudere hele positieve ervaringen. De impact van onze online campagne moeten we ook niet vergeten. Via social media hebben we 1,3 miljoen jongeren bereikt en awareness gecreëerd." 

 

Boodschap

Stichting 10,000 HOURS blijft zich inzetten om eenzaamheid onder jongeren en ouderen tegen te gaan. Een belangrijke boodschap van Reinoud: "Geef niet teveel toe aan wat het systeem van je verwacht. Durf eropuit te gaan, te vernieuwen, creatief te zijn en je talenten voor een ander in te zetten. Wat ik anderen altijd meegeef, is de volgende uitspraak van Aristoteles: 'Where the needs of the world and your talents cross, there lies your vocation'. Oftewel, waar de behoefte van de wereld ligt en jouw talenten kruisen, daar ligt je roeping. Denk er eens over na: In welke mate kun jij helpen om maatschappelijke noden als eenzaamheid op te lossen?"


Over #boterkaaseneieren

Jongeren hebben contactloze raamspellen bedacht en uitgevoerd met ouderen in isolatie. Denk aan boter kaas en eieren, pictionary en hints. Zij volgden hiervoor een online workshop en ontwikkelden vaardigheden als creatief denken en het nemen van initiatief. De activiteiten hebben hen geïnspireerd tot meer maatschappelijke betrokkenheid. Voor de ouderen was het een vrolijke afleiding in een eenzame periode. De jongeren zijn op een unieke manier benaderd, namelijk via de (online) netwerken van festivals. Het bereik was enorm. 1,3 miljoen jongeren zijn zich er nu nog meer van bewust dat we alleen samen eenzaamheid tegen kunnen gaan.

Bron: ZonMw, auteur Milou Oomens

Deel dit bericht

Gerelateerd nieuws