Het eenzaamheidsvirus te lijf met technologie

Vanwege het coronavirus kunnen veel ouderen geen bezoek meer ontvangen. Hoe houd je, ondanks dat, toch contact? Technologie kan een uitkomst bieden. In dit artikel aandacht voor aantal ICT-oplossingen uit het programma Active & Assisted Living.

Iedereen wordt getroffen door de coronacrisis, maar ouderen zijn nog eens extra kwetsbaar. Om hen te beschermen worden er speciale maatregelen getroffen. Er is een bezoekverbod in verpleeghuizen, activiteiten worden afgelast en supermarkten richten speciale boodschappenuurtjes in voor ouderen. Bovendien adviseert het RIVM om fysiek contact met (kwetsbare) senioren zo veel mogelijk te beperken. Dat alles om het risico op besmetting zo klein mogelijk te houden. 

Het verminderen van sociaal contact mag dan helpen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, tegelijkertijd werkt het eenzaamheid wel in de hand. Veel ouderen missen namelijk hun sociale contacten en de activiteiten waar ze normaal gesproken naartoe gaan. Contact met elkaar houden is extra belangrijk om het ‘eenzaamheidsvirus’ tegen te gaan. Maar hoe doe je dat als je niet bij iemand op bezoek kunt gaan?  

 

In contact dankzij de YoooMFamilyapp 

Senioren kunnen met behulp van de YoooMFamilyapp heel eenvoudig beeldbellen, foto’s maken en versturen. De app is zo ontworpen dat het homescherm van een telefoon of tablet kan wordt overschreven, zodat ouderen niet meer kunnen ‘verdwalen’ op hun telefoon of tablet. 

De YoooMFamilyapp is te downloaden in de Android app store. Naast de app heeft YoooM ook een standaard met een speciale lens ontwikkeld. Met deze lens zie je de ruimte om de beller heen.
Zie: yooom.nl 

 

Het eenzaamheidsvirus te lijf met Anne

Met de hulp van virtuele assistent Anne kun je via beeldbellen in contact blijven met je dierbaren. Op een simpele manier waar iedereen zonder computer en enige computerkennis mee kan werken. De tablet kan bij wijze van spreken ‘onder de deur worden geschoven’ en via een paar simpele stappen kan er mee worden gewerkt. Een instructiefilmpje toont hoe je Anne in het stopcontact en ‘aan’ doet en de rest gaat vanzelf. De naasten geven aan de mensen achter Anne contactgegevens door voor beeldbellen en die regelen dat Anne het mogelijk maakt om in contact te komen via een heel heldere beeldverbinding.  

Via een beveiligde website kunnen de naasten ook teksten in Anne invoegen die zij zal uitspreken en regelen dat de medicatie niet wordt vergeten. Ook dit is heel gemakkelijk en wordt stap voor stap aan de mantelzorgers uitgelegd. 

Anne is een bestaand systeem dat veel meer mogelijkheden biedt, maar in deze tijd waarin isolatie dreigt wordt Anne in een ‘light’ versie tegen kostprijs aangeboden. Hiervoor ontvang je een tablet en drie maanden lang de aangepaste versie van virtuele assistent Anne.
Zie: anne4care.nl

 

De seniorentablet van UwCompaan 

Voor ouderen die geen digitale ervaring hebben, maar wel graag deel uit willen maken van de digitale wereld is een speciale tablet ontwikkeld: de Compaan. Een foto of filmpje ontvangen, een berichtje schrijven of beeldbellen? Met de Compaan kan dat op een eenvoudige manier. 

Compaan is er in twee varianten: de Compacte Compaan, voor ouderen die wat meer digitaal vaardig zijn, en de Klassieke Compaan, voor senioren die weinig of geen ervaring hebben met de digitale wereld. Met de Compaan kunnen zij surfen op het internet, beeldbellen of samen met vrienden en familie online spelletjes spelen. 

Voor mantelzorgers biedt de Compaan faciliteiten die zorg op afstand nog makkelijker maken. Via Compaan kan ingevoerd worden wanneer medicijnen moeten worden opgenomen. En met de ‘check-in’ kan je op afstand in de gaten houden of het goed gaat met een oudere. 

Familie en vrienden communiceren met de Compaan via het Compaan Portaal, een versleutelde internetpagina bereikbaar vanaf je eigen tablet, computer of via de Compaan Portaal App op je smartphone. 
Zie: uwcompaan.nl

Bron: ZonMw

 

Gerelateerd nieuws