Campagne ‘Goed voor elkaar’ voor duurzame inzetbaarheid in de huisartsenzorg

Voor veel huisartsenpraktijken en -posten is het een grote uitdaging om deze zomer de roosters rond te krijgen. En dat zal nog wel een tijdje zo blijven. Hoe houd je medewerkers fit en gemotiveerd? Karin Wiering weet dit als geen ander. Haar werkwijze sluit naadloos aan bij de campagne ‘Goed voor Elkaar’.

De nasleep van corona, het hervatten van de reguliere zorg, structurele personeelstekorten en een hoge werkdruk vragen veel van zorgmedewerkers. Duurzame inzetbaarheid staat daarom hoog op de agenda.

Karin Wiering, locatiemanager van Stichting Huisartsenpost Midden-Kennemerland, is praktisch en pro-actief ingesteld. “Bij een huisartsenpost is drukte een gegeven, dat hoort erbij. Maar het moet voor de medewerkers wel behapbaar zijn. Wij meten drukte aan de hand van harde gegevens; mensen noteren hun druktebeleving aan het eind van hun dienst op een formulier. Als ik zie dat steeds dezelfde mensen zeggen dat ze het druk vinden, ga ik met ze in gesprek: hoe ervaar je die drukte, waar ligt het aan, speelt er privé iets? Vervolgens bekijken we of zaken anders georganiseerd kunnen worden.”

 

Persoonlijke aansturing

Aandacht voor mensen, daar gaat het om, is Wierings overtuiging. Daarom is ze groot voorstander van kleine teams, zodat de aansturing persoonlijk kan. “Mijn team bestaat uit ruim twintig medewerkers. Dan kun je regelmatig op de werkvloer zijn en mensen letterlijk en figuurlijk echt zien. Als mensen ergens mee zitten, spreken ze me makkelijk aan.”

“Zorg voor onderlinge saamhorigheid en verbinding”

Het recept van Karin Wiering: onderlinge saamhorigheid en verbinding creëren. Dat zorgt ervoor dat medewerkers zich prettig voelen, meer aankunnen en loyaal zijn aan collega’s; bijvoorbeeld makkelijk diensten van elkaar overnemen. Haar team kent nauwelijks verloop en het ziekteverzuim is heel laag. Ze heeft talloze sociale en feestelijke activiteiten geïnitieerd. Ook motiveert ze medewerkers om hun talenten en krachten in te zetten. “Sommige mensen werken al lang hier en willen wat nieuws doen. Dan gaan we daarover in gesprek.”

 

Gesprekskaart helpt

In gesprek gaan met elkaar is een van de belangrijke uitgangspunten van ‘Goed voor Elkaar’. Deze campagne (zie kader) is ontwikkeld door de Stichting Sociaal Fonds Huisartsenzorg (SSFH), in samenwerking met verschillende partners, waaronder InEen. Een van de tools is de gesprekskaart ‘Het goede gesprek’.

Wiering: “Die heb ik ingezet voor het jaargesprek. De meeste onderwerpen benoemde ik al, maar door de kaart kan ik het gesprek meer gestructureerd voeren. Verder staat er een belangrijke vraag op de kaart waar ik eerder niet aan dacht: ‘Welke werkzaamheden kosten je energie?’ Die stel ik voortaan ook.”

Een ander voordeel van de gesprekskaart is de voorbereiding op het gesprek, gaat ze verder. “Ik maakte altijd al een agendaatje vooraf, maar met de gesprekskaart kun je dat beter doen. Ook de medewerker kan zich aan de hand van de kaart beter voorbereiden.”

 

Niet moeilijk doen

Investeren in aandacht voor personeel is cruciaal, benadrukt Wiering. “Ik denk vaak: doe niet zo moeilijk. Kijk wat minder naar de organisatie en cijfers en meer naar de mensen. Knip grote teams op in subteams, dat verdient zichzelf terug door minder verzuim. Het zijn uiteindelijk de mensen van wie je het moet hebben.”
  

Ondersteuning nodig? Maak gebruik van ‘Goed voor Elkaar’

De campagne Goed voor Elkaar ondersteunt de aandacht voor duurzame inzetbaarheid met:

  • Gesprekskaart ‘Het goede gesprek’ (tussen medewerker en leidinggevende); o.a. over motivatie/talenten, gezondheid/vitaliteit, kennis/vaardigheden, werkomstandigheden/samenwerking.
  • Gesprekskaart ‘Werkdruk’; (oorzaken en oplossingen); o.a. over veel werk, ongestoord werken, eigen tijd indelen, emotioneel belastend werk, werk met hoge moeilijkheidsgraad.
  • Webinars voor personeel en werkgevers.
  • De arbeidsmarktcampagne ‘Mijn baan in de praktijk’, gericht op herintreders en zij-instromers.

 

Bron: InEen