De POH-Ouderen is een belangrijke schakel in de samenwerking met de specialist ouderengeneeskunde

Maureen Huisman is werkzaam als specialist ouderengeneeskunde in het Zonnehuis te Amstelveen. Daarnaast is ze in het programma Beter Oud in Amsterdam betrokken bij zes huisartsengroepspraktijken in de Rivierenbuurt. “Het model met consultaties, MDO’s en huisbezoeken werkt heel goed”, is haar ervaring. “We hopen met het programma Beter Oud in Amsterdam de werkwijze te uniformeren. Dat zou heel prettig zijn. Die samenwerking biedt veel meerwaarde.” 

 

Huisarts houdt regie

Als voorbeeld: een demente vrouw waar de situatie opeens ontspoort. “De huisarts vraagt daarover advies. Ik bezoek haar, bespreek het behandelvoorstel met de familie en koppel dit vervolgens terug. De huisarts behoudt de regie en zet het beleid in. Dat is anders dan mijn werk in het Zonnehuis, waar ik de hoofdbehandelaar ben en zelf de behandeling voorschrijf.”  

Alle huisartsen in de Rivierenbuurt hebben een POH-Ouderen en Maureen Huisman heeft veel contact met hen. “De POH is een belangrijke schakel in de samenwerking. Zij doen veel huisbezoeken en hebben vaak de psychosociale informatie. In de MDO’s zijn dan ook, naast de huisartsen, altijd de POH-Ouderen aanwezig. In de regel is er vier maal per jaar een MDO, met patiëntenbesprekingen. Afhankelijk van de praktijk ook met de thuiszorg, de wijkverpleging of een casemanager dementie.” 

 

Acute vragen

Daarnaast zijn er spoedeisende vragen. “De huisartsen kunnen mij altijd mailen. De meesten hebben ook mijn 06-nummer. Mocht ik afwezig zijn, neemt een collega het over. Omdat het Zonnehuis een opleidingspraktijk is, kunnen ook onze artsen in opleiding tot specialist eerstelijnsconsulten dit doen. Snel optreden en inzet van de juiste medicatie is van belang, dat kan lijden bij kwetsbare ouderen voorkomen en het ontlast de huisarts.” Glimlachend: “De keren dat de huisartsenpraktijken een beroep op mij doen, fluctueert heel erg. In de eerste lijn zijn het echt golfbewegingen: het is óf windstil óf heel druk.”  

 

Van stopzetten naar opstarten

Aan het begin van de coronapandemie zijn de bezoeken in de eerste lijn stopgezet. “Je wilt als arts niet mensen thuis besmetten of het virus meenemen het Zonnehuis in. Wel bleef ik telefonisch bereikbaar voor de huisartsenpraktijken en zijn we gestart met facetime. Ook het eerste digitale MDO heeft al plaatsgevonden en dat verliep erg goed. Dat is mogelijk iets om in de toekomst te blijven doen. Inmiddels gaan we geleidelijk aan weer over tot huisbezoeken. Binnenkort verwacht ik een toenemend aantal diagnostiekaanvragen, die eerder zijn uitgesteld. Normaal doe ik veel diagnostiek bij cognitieve stoornissen, zodat een casemanager kan worden ingezet. Dat raakt weer aan vragen als: is iemand wilsbekwaam? Hoe gaan we om met iemand die zich verzet tegen behandelingen? Dergelijke kwesties bespreken we in het MDO.”  

 

Zorgmijders in beeld krijgen

Dat MDO mag wat haar betreft nog wel uitgebreider. “Zorgmijders zijn vaak niet in beeld. Voor mij is het prettig als deze mensen toch besproken worden, zodat ik bij sommigen een huisbezoek kan doen en deze mensen heb gezien. Als het dan mis gaat, kan ik makkelijker besluiten nemen, bijvoorbeeld over gedwongen opname. Vroegopsporing is echter lastig en blijft dus nog wel een aandachtspunt.”  

 

Maureen Huisman 

 

 

 

Maureen Huisman

specialist ouderengeneeskunde

 

[terug]