Inzicht in kwaliteit en de wachtlijsten van álle GGZ-aanbieders

Psychotherapist with clipboard and pen consults fraught woman making closed gestures while sitting on comfortable couch in clinic office close view

De POH-GGZ, praktijkondersteuner huisartsenzorg, is een functie en (nog) geen beroep. Dat komt omdat mensen met verschillende opleidingsachtergronden deze functie mogen vervullen. Zo heeft sociaal-psychiatrisch verpleegkundige Helen Volmer 10 jaar geleden de overstap gemaakt van de GGZ naar POH-GGZ in de Amsterdamse Pijp. Haar expertise zet ze ook in in de stuurgroep GGZ van de Amsterdamse Huisartsen alliantie (AHa).

“Mijn ervaring in de GGZ sluit mooi aan bij het werk als POH-GGZ”, opent Helen het gesprek. “Als sociaal-psychiatrisch verpleegkundige ben ik breed inzetbaar en dat komt bij mijn huidige werk goed van pas. Daar zie ik een enorme schakering aan klachten en dan kan ik vaak snel inschatten wat er écht aan de hand is. Mensen komen met allerlei soorten problemen: psychische, maatschappelijke en psychosociale. Daarnaast ken ik de wereld van de GGZ en dat is zeker een voordeel, want die is nogal complex in zijn organisatie. Je bent als POH-GGZ een verbindende schakel tussen de huisartsen, de basis en de specialistische GGZ.”

 

Wachtlijstproblematiek 

Helen Volmer

“Een veelzijdige, zelfstandige functie dus, dat is ook het leuke daarvan.” Het enthousiasme van Helen ebt weg zodra het over de wachtlijsten gaat. “Die zijn enorm. Weet je, voor een aantal mensen is een paar maanden wachttijd niet erg. Neem somberheid. Ik kan de mensen psycho-educatie geven over het belang van een goed dag- en nachtritme. Evenals bewegen, buiten zijn. Daarmee zet je in de overbruggingsperiode al een stap naar herstel. Maar nu duurt het echt veel te lang en in die tijd houdt de POH-GGZ de vinger aan de pols. Dat betekent dat bij ons de werkdruk enorm toeneemt en dat gaat ten koste van de zorg. Neem iemand die overspannen is, die moet je als POH-GGZ in korte tijd intensief begeleiden. Daar is nu te weinig tijd voor.”

Peinzend vervolgt ze: “De helft van de GGZ-zorg wordt gedaan door de grote spelers. Daar worden kwaliteitseisen aan gesteld. Maar op die andere helft, de talloze kleine spelers, heb je geen zicht. Wie biedt wat? Wat zijn de kwaliteiten? Een aantal heeft geen contract met de zorgverzekeraar, waardoor mensen voor elke behandeling moeten bijbetalen. Doordat de wachttijden van circa de helft van de GGZ-aanbieders in Amsterdam niet inzichtelijk zijn, is het voor ons als eerste lijn en voor patiënten een ondoorzichtig aanbod. Keuzevrijheid is prima, maar zo gaat het ten koste van de zorg en stuur je mensen het bos in. Ik vind dat kleine aanbieders inzicht moeten bieden op het gebied van kwaliteit en wachtlijsten. Bijvoorbeeld een platform van álle eerstelijnspsychologen, waarop alle informatie staat vermeld.”

 

Terug naar wijkgerichte zorg 

Helen noemt nog enkele verbeterpunten, met als voornaamste: “We moeten terug naar meer wijkgerichte zorg met korte lijnen tussen professionals, waar je terecht kunt voor wijkgerichte GGZ, met een brede triage. We moeten af van denken in zorglijnen per diagnose en veel meer samenwerken met alle betrokkenen. Natuurlijk, de echt specialistische GGZ, bijvoorbeeld voor eetstoornissen, kan regionaal. Maar vooral in de wijkgerichte zorg kun je elkaar vinden, met de patiënt centraal.” Ze wijst op een artikel in Trouw, waarin de ouderenpsychiatrie laat zien hoe die het probleem van de wachtlijsten in de GGZ oplost. “Het kan dus wel”. Als laatste punt noemt ze de beoordeling: “Dat gebeurt nu op datum van aanmelding, niet op de ernst van de situatie. Goede triage bij de voordeur waar gekeken wordt naar semi-spoed zal al een grote verbetering zijn.”

 

Stuurgroep GGZ 

Tal van verbeterpunten die ze ook inbrengt in de stuurgroep GGZ van de AHa (Amsterdamse Huisartsen alliantie). Helen: “Ik zag de vacature in een bericht van Elaa en ik heb me er direct voor aangemeld. We zaten daar nog niet aan tafel, terwijl het dé plek is voor inbreng van de POH-GGZ. Binnen de stuurgroep worden belangrijke punten aan de orde gesteld. Een vertegenwoordiging van de stuurgroep neemt deel aan het stedelijk overleg. Dat is een goede werkwijze.” Glimlachend: “Het blijkt wel weer een andere wereld te zijn, met een andere taal. Zeer leerzaam.”

 

Elaa platform POH-GGZ 

Tot slot doet ze nog een oproep aan alle POH-GGZ in de regio. “Neem deel aan het Platform POH-GGZ op LinkedIn. Ik heb daar echt veel aan. Want je vindt er alle relevante informatie over ontwikkelingen, workshops, lezingen, en dergelijke. Met tevens ruimte voor onderling contact. Het is dé ontmoetingsplek voor de POH-GGZ. En hoe meer iedereen actief deelneemt, hoe interessanter het wordt.”

 

Deel dit bericht