Samenwerking met het sociaal domein gaat steeds beter!

De samenwerking tussen huisartsenpraktijken en het sociaal domein wordt steeds vanzelfsprekender. Succesfactor is vooral dat huisartsen en praktijkondersteuners een vaste contactpersonen hebben. Daardoor ontstaan korte lijnen en leren ze elkaars werkterrein en expertise kennen.  

Deze succesfactor is helaas nog niet voor iedereen vanzelfsprekend. Er zijn nog huisartsen die hun contactpersoon niet weten te vinden of niet weten waar ze mensen met specifieke sociale problematiek naartoe kunnen verwijzen.
In dit rapport lees je tips van je collega's voor een betere samenwerking met het sociale domein. Hieronder delen we er alvast een paar.  

 

4 tips voor samenwerking met het sociale domein

  1. De welzijnscoach is behalve om naar Welzijn op Recept te verwijzen ook een goede sparringpartner om mee te denken over oplossingen voor sociale problemen.
  2. Samen met de welzijnscoach op huisbezoek of een gezamenlijk consult op de praktijk is ook mogelijk.
  3. Alle organisaties in het sociaal domein mailen veilig! Contactgegevens van de patiënt mailen zodat contact kan worden opgenomen met hem of haar maakt de kans dat iemand aankomt 3 keer zo groot.
  4. Voor achterstandsdokters: maak gebruik van het uurgesprek van het AOF zodat je tijd hebt om in gesprek te gaan met de patiënt over andere oplossingen dan medische én de verwijzing via jouw contactpersoon in gang te zetten.  

 

Wie is mijn contactpersoon?

Weet je niet wie jouw vaste contactpersonen zijn voor Welzijn op Recept en/of maatschappelijke dienstverlening? Stuur mij dan een Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.zodat ik je in contact kan brengen. Kijk voor meer informatie op de site van Welzijn op Recept of Wijkzorg Amsterdam

 

Doorontwikkeling Buurtteams

In het rapport wordt ook verwezen naar de buurtteams die vanaf 2021 in Amsterdam van start gaan als antwoord op de problematiek.

 

 

Vanuit de Amsterdamse Huisartsen alliantie (AHa) en Elaa is er nauwe betrokkenheid bij het ontwikkelproces. Afgesproken is dat alle huisartsen een vaste contactpersoon krijgen binnen het buurtteam. Deze vaste buurtteam medewerker heeft tijd om deel te nemen aan ‘huisartsen overleggen’ zoals hometeams en is beschikbaar voor casuïstiek bespreking. Er komen afspraken over warme overdracht en terugkoppeling 

Voordeel: je hoeft niet meer zelf alle verschillende organisaties en ingangen te kennen voor de verschillende vormen van ondersteuning. Het buurtteam neemt de patiënt warm over en bericht over de voortgang. De vaste OKT-medewerker en welzijnscoach blijven beschikbaar.  

Omstreeks oktober-november ontvangen alle huisartsen een brief waarin staat uitgelegd met welke vragen je bij het buurtteam of welzijnscoach terecht kunt. In 2021 zullen er onder andere wijktours georganiseerd worden om de kennismaking te faciliteren. Verder staat in deze brief de naam en contactgegevens van jouw vaste buurtteammedewerker. Deze neemt zelf contact op voor een kennismaking. Dit mag je uiteraard ook zelf doen. 

 

Meer weten? Bel of mail met