De eindgebruikersgroepen voor cliënten en zorgverleners kwamen eind januari en begin februari weer bij elkaar. Bij de cliënten lag de focus vooral op de PGO. Dit onderwerp leeft erg en de deelnemers denken graag hierover mee. De zorgverleners werden met een Mentimeter met allerlei vragen rondom het thema registratie op een interactieve manier betrokken. Beide bijeenkomsten leverden veel input op. Die informatie wordt meegenomen naar de regio en geeft richting aan de implementatie. Deze input wordt ook besproken met de brancheorganisaties.
De persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) is belangrijk voor cliënten. Via de PGO krijgen zij toegang tot de eigen gezondheidsgegevens en houden zij regie. Het is een onderwerp dat leeft binnen de eindgebruikersgroep cliënten. Tijdens de bijeenkomst op 28 januari gaven de deelnemers dan ook aan dat zij graag meedenken, bijvoorbeeld over de communicatie rondom de PGO. Er komen diverse vragen naar boven, zoals het effect van de nieuwe regering op de PGO. Ze willen ook testen hoe het aanmaken van een eigen PGO werkt. Hier gaan ze in kleinere werkgroepen verder mee aan de slag. Op verzoek van Patiëntenfederatie Nederland werkt één van de deelnemers in de week na de eindgebruikersbijeenkomst mee aan een gesprek over de eerste gebruikerservaringen.
Zorgverleners
De eindgebruikersgroep zorgverleners kwam op 8 februari bij elkaar. Om betere zorg te realiseren door eenduidige en eenmalige registratie heeft Registratie aan de Bron 8 tips opgesteld. Aan de hand van deze tips werd veel input opgehaald over het versnellen van het veranderproces en het vermijden van valkuilen. Zo werd duidelijk dat een persoonlijke benadering helpt om de boodschap van goede registratie verder te brengen. Daarnaast zijn termen als zibs en BgZ veelal onbekend bij zorgverleners in de regio. Toch is het niet verkeerd om in eenvoudige taal het principe van zorginformatie bouwstenen (zibs) en de Basisgegevensset Zorg (BgZ) mee te nemen in de communicatie. Om de nut en noodzaak van goede registratie verder te brengen in de regio is in elk geval behoefte aan tijd, geld en materialen. Maar ook communicatie en ondersteuning helpen.
Routekaart
Elke eindgebruikersbijeenkomst wordt vanuit VIPP Babyconnect een update gegeven over de ontwikkelingen binnen het programma. Tijdens de bijeenkomsten voor cliënten en zorgverleners is hiervoor de interactieve routekaart gebruikt. Die laat zien welke stappen er zijn gezet en welke er nog aan komen.
Wil jij ook deelnemen aan een van de landelijke eindgebruikersgroepen? Neem dan contact op met projectleider eindgebruikersorganisatie Anneke Kamer, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Bron: VIPP Babyconnect landelijk