Voorgenomen transitie bij GGZ InGeest: Van papieren triage naar een generalistisch aanmeldgesprek

GGZ InGeest wil de expertise van verschillende GGZ-teams bundelen en met een bredere intake komen tot minder interne verwijzingen bij multiproblematiek. Dat komt zowel cliënten, verwijzende huisartsen als de eigen professionals ten goede. Dat vergt echter een enorme logistieke en inhoudelijke aanpassing.

“Die ingrijpende verandering moet goed worden doordacht, voordat we het in de praktijk brengen”, benadrukt Yvonne Barendregt, afdelingsmanager Angst & Depressie, Persoonlijkheidsstoornissen & Trauma, Aanmelding & Informatie en POH GGZ. 

Doel is te komen tot een hernieuwd instroomproces, licht ze toe. “In feite staat het nog in de kinderschoenen. De grote lijnen zijn inmiddels uitgezet voor de transitie bij InGeest. Op dit moment zijn vier werkgroepen aan de slag om het geheel verder in detail uit te werken. Zij rapporteren aan de stuurgroep, waarin ook een afvaardiging van de directieraad in zit. Er is afstemming met het Zorgberaad over de inhoudelijke kant en uiteraard worden steeds de behandelaren, managers, cliëntenraad betrokken, want iedere aanpassing heeft direct consequenties voor de organisatie.” Ze vervolgt: “Iedereen voelt zich ook echt betrokken, de nieuwe aanpak wordt breed gedragen.”

 

Om te beginnen bij de huidige werkwijze: wat gebeurt er nu na een verwijzing? 

Yvonne Barendregt“De verwijzingen komen meestal via Zorgdomein binnen. De verwerking gebeurt sinds enige tijd gelukkig niet meer handmatig, maar gerobotiseerd en daarmee veel sneller. Robot Geesje, zoals wij haar noemen, verzorgt 24/7 de inschrijving en controleert de gegevens. Daarna gaat de (al of niet uitgebreide) verwijzing naar het team Aanmelding & Informatie. Op basis van deze schriftelijke gegevens beoordelen de psychologen en psychiater van dit team naar welke zorglijn de cliënt wordt verwezen, bijvoorbeeld naar de poli persoonlijkheidsstoornissen. Sommige zorglijnen hebben poli’s op meerdere locaties, de poli persoonlijkheidsstoornissen heeft er bijvoorbeeld vier. Er wordt dus ook gekeken naar welke locatie de cliënt gaat. Vervolgens wordt daar een intake gepland. Dat is een redelijk arbeidsintensief proces. Maar als de intake tenslotte plaatsvindt, blijkt regelmatig dat een andere aandoening eerst moet worden behandeld. Bijvoorbeeld depressie. Dan wordt de cliënt intern doorverwezen en start het proces opnieuw.”

 

In hoeverre wijkt het hernieuwde instroomproces daarvan af?

Gedecideerd: “Eigenlijk volledig. In plaats van de triagering naar de zorglijn op basis van schriftelijke input, is het de bedoeling dat dit straks gebeurt na een generalistisch aanmeldgesprek. Dat wil zeggen: psychologen van verschillende zorglijnen bespreken samen met de cliënt de aanmelding. In dit gesprek ontstaat er een duidelijker beeld van de hulpvraag. Met als doel uiteraard dat de cliënt reeds aan ‘de voorkant’ direct op de juiste plek komt. Dat kan overigens ook de basis-GGZ zijn, als er slechts een kortdurend traject nodig is, terwijl de verwijzing naar de specialistische GGZ was. Wij denken dat deze aanpak leidt tot een win-winsituatie.”

 

Klinkt eenvoudig. Waarom is de uitvoering toch complex?

Yvonne lacht. “Papier is geduldig, maar de praktijk is lastiger. Zo willen we dat de cliënt op één dag het aanmeldgesprek heeft, er eventueel aanvullende diagnostiek plaatsvindt, het multidisciplinaire overleg tussen de behandelaren en tenslotte het adviesgesprek met de client. Daarbij zullen er voor sommige zorglijnen wachtlijsten voor behandeling zijn, waarbij de wachttijd per locatie kan verschillen. Dan kan de cliënt mogelijk kiezen: langer wachten voor een poli dichtbij of sneller in behandeling verder weg. 

Die generalistische intakegesprekken vinden, naar het er nu uitziet, plaats op vijf locaties van GGZ InGeest. Dat betekent dat aldaar de basis-, gz- en klinisch psychologen, psychotherapeuten en eventueel psychiater aanwezig moeten zijn. Dus soms een andere werkplek voor behandelaren en dat heeft uiteraard direct effect. Wat betekent dat voor hen? Hoe zorgen we ervoor dat er steeds een volledig multidisciplinair team beschikbaar is, vanuit alle zorglijnen? Dat vergt een andere planningsagenda, nu vindt planning van behandelaren plaats op de poli’s van de zorglijn waarin ze zijn gespecialiseerd. Het vereist van hen ook een bredere blik. Is er voldoende expertise en welke aanvullende scholing is eventueel noodzakelijk?”

 

Wanneer start InGeest met het hernieuwde proces?

“Voorlopig nog niet”, klinkt het onmiddellijke antwoord. “Zorgvuldigheid staat voorop, zodat we niet na een te haastig start alsnog op belemmeringen stuiten. Naar verwachting kan het nieuwe instroomproces begin 2024 worden ingevoerd. We kijken er naar uit, want we zijn ervan overtuigd dat dit echt een verbetering betekent, zowel voor onze organisatie en cliënten als voor de verwijzende huisartsen.” 

 

Meer weten? Bel of mail met