Welzijn op recept

Magdy is sinds ongeveer 2,5 jaar actief als Welzijnscoach bij ABC Alliantie Welzijn. “Mensen uit de buurt die via de huisarts een verwijzing voor Welzijn op recept krijgen, komen meestal bij mij terecht. Ik heb de afgelopen jaren ongeveer zeventig tot tachtig mensen via deze methode onder mijn hoede gehad. Het concept liep aanvankelijk niet in Westerpark. Voor mij was het dus een enorme uitdaging om daar iets aan te doen. Ik merk nu dat er iets aan het veranderen is. We zijn dan ook de afgelopen jaren druk bezig geweest om ons aanbod beter te maken. Zo hebben we nu bijvoorbeeld de WegWijsSalon in buurtcentrum De Horizon – een laagdrempelige inloopvoorziening waar mensen terecht kunnen voor al hun vragen. Maar ook voor een kopje koffie, of een betaalbare lunch. Ik sta voor een goede dienstverlening aan onze buurtbewoners, voor een integrale aanpak. Ik hoop dat op die manier zoveel mogelijk mensen kunnen meedoen aan de samenleving.”

Leven op een laag pitje
Ongeveer een kleine twee jaar geleden kwam Peter in contact met Magdy. “Ik had in het verleden allerlei banen”, vertelt Peter. “In mijn baan als nachtportier kreeg ik een burn out. Dat ging van kwaad tot erger. Op het laatst hing ik alleen nog maar thuis rond. Ik blowde meer dan goed voor me was. Ik heb psychologie gestudeerd, ik kon mijn eigen situatie dus wel verklaren. Maar intussen kabbelde mijn leven op een laag pitje door en veranderde er hoegenaamd niets. Ik had nog enige afleiding door mijn achtertuin, waar ik kippen houd. Een brief van het UWV voor een herkeuring was de druppel. Gelukkig hielp een kennis van me met een paar pittige brieven, en werd het besluit twee weken later vernietigd. Dat was het moment dat ik behoefte kreeg aan activiteiten.”

WegWijsSalon
De praktijkondersteuner bij de huisarts verwees Peter door naar het welzijnswerk. Zo kwam Magdy op zijn pad. “Hij had onmiddellijk tijd voor mij en bood een luisterend oor. Ik houd van koken, dus ik gaf aan dat ik wel bij wat kookprojecten wilde aanschuiven. Voor de WegWijsSalon maak ik nu iedere woensdag een lekkere lunch. Ik vind het een sport om dat met zo weinig mogelijk middelen te doen. Ik houd alle aanbiedingen in de gaten. Ik bak af en toe cake voor de huiskamer. Zo ben ik langzaamaan mij ervaringen uit de hospitality steeds meer gaan inzetten.”

Duidelijke ideeën
Via Welzijn op Recept en de koppeling met Maatschappelijk Werk kwam Kayin op zijn pad. “Ze hielp me om mijn leven weer te organiseren. Administratief was het bijvoorbeeld ook een rommeltje bij mij in huis.” Kayin hielp Peter om de boel weer op de rit te krijgen. “Als klankbord”, verduidelijkt Kayin, “en als stok achter de deur. Ik heb Peter bijvoorbeeld geholpen bij zijn administratie. We spraken veel over dagbesteding. Ik regelde hulp om hem te laten stoppen met blowen. Overigens had Peter zelf ook hele duidelijke ideeën over wat hij wilde. Hij heeft in anderhalf jaar tijd een enorme stap voorwaarts gemaakt.”


Advies
“Dat wil ik anderen wel geven!”, zegt Peter. “Zorg ervoor dat je niet in zo’n positie komt als waarin ik heb gezeten. Ook al gaat het even wat minder, hele kleine dingen kunnen soms het verschil maken in je leven. Blijf niet zitten, en zoek naar laagdrempelige hulp. Durf die stap over de drempel te maken!” Met Peter gaat het intussen goed. Door zijn werk voor de WegWijsSalon heeft hij nieuwe mensen leren kennen. En heeft hij zelf al wat buren kunnen helpen. Intussen is Peter ook lid van de huurderscommissie in de buurt. 

Welzijn op recept
“Goed dat het er is”, vindt Magdy, “Voor genoeg mensen is het een mooie passende oplossing, dicht in de buurt. En het ontlast de huisarts en de praktijkondersteuner. Wij als welzijnscoaches kijken heel breed naar waar iemand behoefte aan heeft, en daar zoeken wij vervolgens de juiste expertise bij. Er is een enorm aanbod, en er zijn veel projecten, op allerlei terreinen. Zo kunnen we veel mensen echt verder helpen. Een prachtig voorbeeld vind ik Peter. Hij komt binnen als hulpvrager, maakt stappen, voelt zich beter en helpt nu mensen in de buurt met zijn verhaal om de drempel te verlagen.”

 

Meer weten? Bel of mail met

Gerelateerd nieuws

De wijkgerichte brede aanpak W in de Wijk (voorheen GGZ in de wijk) zorgt ervoor dat mensen met...

Door de wachtlijsten in de gespecialiseerde zorg ontstaat er een stuwmeer in de eerstelijnszorg....

Er is een nieuwe voorziening in Amsterdam, waar mensen met psychische klachten terecht kunnen in...