- Algemeen
- Door de redactie

De druk op de huisartsenspoedpost, meldkamer ambulancezorg en spoedeisende hulp (SEH) neemt steeds verder toe. Dit komt deels doordat burgers telefonisch contact opnemen met een laag-urgente zorgvraag die niet thuishoort in de acute zorg. Om Nederlandse inwoners te helpen kiezen waar ze met welke zorgvraag terecht kunnen, hebben InEen, LHV, Ambulancezorg Nederland (AZN) en de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA) diverse publieksmiddelen ontwikkeld. Het ministerie van VWS ondersteunt de middelen.
Medio april zijn de eerste publieksmiddelen gelanceerd om burgers te helpen kiezen waar ze met welke zorgvraag terecht kunnen. Eind mei hebben InEen, de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), Ambulancezorg Nederland (AZN) en de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA) nieuwe middelen toegevoegd aan de toolkit. Ook wordt er vanaf deze week online geadverteerd op NPO Start met video's.
De centrale slogan is: "Spoedgeval? Zo kies je de juiste zorg." Voor zorgprofessionals in de acute zorg is er in het dossier Acute Huisartsenzorg een toolkit beschikbaar die zij via hun eigen (online) kanalen kunnen verspreiden. Aan de bestaande toolkit zijn de volgende nieuwe middelen toegevoegd: video's, posters, flyers en stickers.
Bron: LINK